Waar staan we nu?
Actuele berichten over de stand van zakenTracébesluit vernietigd, maar minister wil koste wat het kost de verbreding!
Op 17 juli 2019 heeft de Raad van State het Tracébesluit vernietigd. Dit heeft zij gedaan, omdat het besluit mede op grond van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) was onderbouwd. En dat mag niet meer. Het hele achterhaalde plan is daarmee naar de prullenbak verwezen. Deze uitspraak dwingt ons inziens tot onderzoek naar reële alternatieven zonder schade voor de natuur.
Onze tevergeefse hoop was dat het ministerie het plan met 2×7 rijstroken, vernietiging van het bos op Amelisweerd en duizenden andere bomen en niet te vergeten een verregaande aantasting van het leefklimaat definitief zou intrekken. Die hoop blijkt ijdel. Minister van Nieuwenhuizen heeft aangekondigd hetzelfde plan waarschijnlijk in september opnieuw in procedure te brengen, met een toegevoegde stikstofparagraaf.
Achterhaald plan
Het plan is meer dan tien jaar geleden bedacht op de burelen van Rijkswaterstaat en het ministerie in Den Haag. Meer dan 1200 miljoen Euro steken in asfalt is echt niet meer in deze tijd van klimaatcrisis en stikstofcrisis. Voor de gemeente en de provincie Utrecht ligt de oplossing in meer fiets en OV. De bevolking van Utrecht is al bezig met die omslag nar duurzame mobiliteit. In de stad is het autogebruik laag: slechts 19 % pakt de auto voor een stadsrit, 47 % neemt de fiets.
Niet alleen worden er honderden bomen gekapt in Amelisweerd en duizenden bomen langs de rest van het tracé. Verbreding van de bak en de folieconstructie die het grondwater tegenhoudt brengt grote gevaren met zich mee voor de waterhuishouding in het hele gebied tussen Lunetten en de Kromme Rijn. Een reden te meer om te kijken naar alternatieven zonder verbreding van de bak zoals de 2×6 variant van het ingenieursbureau Suunta.
Actueel
Hieronder een overzicht van de nieuwsberichten.
Nu tijd voor oplossing Ring Utrecht zonder bomenkap Amelisweerd
Kerngroep Ring: nu tijd voor oplossing Ring Utrecht zonder bomenkap Amelisweerd. PAS uitspraak en klimaatbeleid vragen om een duurzaam en breed gedragen regionaal alternatief.
Persbericht: Raad van State vernietigt Tracébesluit Ring Utrecht A27/A12
De Kerngroep Ring Utrecht is blij en tevreden met de vernietiging van het Tracébesluit Ring Utrecht A12/A27 door de Raad van State.
Raad van State vernietigt tracébesluit Ring Utrecht A27/A12
De Raad van State heeft vandaag, woensdag 17 juli 2019, uitspraak gedaan in de beroepsprocedure m.b.t. het Tracébesluit Ring Utrecht A27/A12. Het plan voor verbreding van de Ring Utrecht A27/A12 is naar de prullenbak verwezen.
Bosbeschermers, meldt u!
De strijdkreet ‘Amelisweerd niet geasfalteerd’ is nu de geuzennaam van de campagne van een jonge Utrechtse actiegroep tegen de huidige verbredingsplannen van de A27.
Kerngroep presenteert onderzoek 2×6 binnen bak Amelisweerd
De bak bij Amelisweerd hoeft niet verbreed te worden, het bos van Amelisweerd hoeft niet gekapt en het levert veel minder risico bij het werk aan de folieconstructie. Bovendien is het een stuk goedkoper.
Stikstofbesluit Raad van State haalt besluit tot verbreding Ring Utrecht onderuit
De Raad van State zegt dat de PAS geen garantie biedt dat de kwaliteit van natuurgebieden niet verder verslechtert door toename van stikstofuitstoot.
Waarde 500 bomen Amelisweerd bijna één miljoen euro
De bomen in Amelisweerd die moeten wijken voor de verbreding van de A27 zijn ook maatschappelijk en economisch van groot belang. Met behulp van het programma I-Tree is die waarde berekend in keiharde euro’s.