Stop Verbreding Ring Utrecht
Ode aan 596 bomen
Zondag 24 september bomenherdenking in Amelisweerd – geen nieuwe kap, maar oplossingen voor mobiliteit die wél werken.
Lees hier meer: Ode aan 596 bomen.
‘It’s happening again’
In 1982 werden 596 bomen gekapt voor de aanleg van de A27. Nu staan er ca. 800 bomen op de nominatie om gekapt te worden voor de verbreding van de A27. Bekijk het filmpje en zie de parallellen tussen toen en nu:
Kijk hier: It’s happening again.
Verkeer & verkeersontwerp
Wat is de inhoud van het verkeersontwerp voor de verbreding en wat voor invloed heeft dat op de verschillende wijken en de omliggende natuur? En op de stad als geheel?
Risico's
Onbeproefde technieken: het antwoord moet ‘uit de markt’ komen
Gevolgen
Bouwoverlast, slechtere luchtkwaliteit, geluidsoverlast, aantasting van bos en natuur, verkeersdruk in stad en Uithof
De kosten
Wegen de kosten van de wegverbreding op tegen de baten?
Waar staan we nu?
Wat gebeurt er met de zienswijzen die zijn ingediend? Wanneer valt de definitieve beslissing? Hoe zit het met verkiezingen en rechtszaak?
Laatste nieuws!
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en kijk wat er op de agenda staat.
Gevolgen voor de gezondheid
Bij de plannen wordt rekening gehouden met Europese normen voor luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Deze normen zijn echter een politiek compromis en hebben weinig te maken met gezondheid. Ook lagere concentraties fijnstof en lagere hoeveelheden decibellen hebben een nadelig effect hebben op de gezondheid van mensen die in de onmiddellijke nabijheid van een snelweg leven.
Luchtkwaliteit & gezondheid
Wat is het effect van luchtkwaliteit op gezondheid? Welke groepen mensen lopen extra risico?
Geluidsoverlast & gezondheid
Toenemende verkeersdrukte doet geluidswerende maatregelen teniet
Europese normen
Het verschil tussen geldende normen en werkelijke schade. Wat zegt de wetenschap?