Kerngroep Ring Utrecht dient zienswijze in over Ontwerp Tracébesluit verbreding A12/A27
Mobilisation for the Environment heeft mede namens een groot aantal organisaties en belanghebbenden een zienswijze ingediend over het Ontwerp Tracébesluit Ring Utrecht A27/A12. De Kerngroep Ring Utrecht heeft de zienswijze ondertekend en mede helpen opstellen.
De zienswijze is ingediend mede namens de Vereniging Leefmilieu, de Stichting Bewonersoverleg Lunetten, Vereniging het Groene Dak, de Natuur en Milieufederatie Utrecht, Vereniging Aktie Amelisweerd, Vereniging U-Track en een groot aantal belanghebbenden.
Achterhaalde oplossing
Het Ontwerp Tracébesluit biedt achterhaalde oplossingen voor een problematiek, die zwaar is overdreven door achterhaalde en extreme groeicijfers te gebruiken, van voor de economische crisis. En die veel beter op een andere manier kan worden opgelost. Ook het Ministerie van I&M toont in recente teksten een begin van besef dat meer asfalt geen eigentijdse oplossing is. Slimme vormen van mobiliteit komen steeds nadrukkelijker in beeld en de combinatie fiets+trein is al jaren – waar het gaat om verplaatsingen – het enige vervoerssysteem dat groei vertoont.
Klimaatbeleid
Plannen zoals verbreding van de A12 en A27 houden op geen enkele wijze rekening met de zeer forse opgave op het gebied van klimaatbeleid, die logisch voortvloeit uit de zogenaamde Urgenda uitspraak en de ondertekening van het recente Parijse Klimaatakkoord. Het voorliggende Ontwerp Tracébesluit houdt op geen enkele manier rekening met deze forse beleidswijziging.
De zienswijze van de Kerngroep Ring Utrecht bevat de volgende punten:
- Verzoek aan de Minister om alsnog in te gaan op de conclusie uit de officiele MKBA (maatschappelijke kostenbatenanalyse) dat het uitstellen (of afstellen) van het project de meest logische optie is;
- Verzoek aan de Minister om alsnog in te gaan op de conclusie uit de officiële MKBA (maatschappelijke kosten-batenanalyse) dat het uitstellen (of afstellen) van het project de meest logische optie is;
- Nut en noodzaak worden verantwoord met verkeersmodellen die niet door een onafhankelijke partij zijn opgesteld. De toegepaste verkeersmodellen gaan uit van zwaar overschatte congesties en reistijden in 2030. Zij gaan uit van verouderde en onrealistisch hoge groeiscenario’s en congestiewaarden. De gebruikte verkeersmodellen zijn bovendien onderling niet consistent;
- WOB-verzoek tot levering van de gebruikte verkeersmodellen en de bijbehorende berekeningen (input- en output-waarden);
- Externe veiligheid en folierisico bij overkapping zijn onvoldoende beschouwd. Effecten van veranderde waterhuishouding zijn onvoldoende beschouwd;
- Luchtkwaliteit;
- Natuur (EHS, Amelisweerd, compensatie EHS, boscompensatie, soorten, Natura 2000, stikstofdepositie op beoordeelde natuurmonumenten);
- Geluidsoverlast, bouwhinder en overige zaken.
Lees hier de volledige Zienswijze van de Kerngroep Ring Utrecht (PDF).
De petitie tegen verbreding ondertekenen kan nog steeds!