Minister Schultz stelt de Commissie Schoof in die de besluitvorming nagaat.

Deze Commissie komt met een dubbel verhaal. In 2009 heeft de Commissie Elverding geadviseerd dat de maatschappij betrokken moet worden bij infrastructurele projecten. Dat advies is overgenomen door de politiek. Commissie Schoof zegt dat in het geval van de Ring Utrecht het kabinet zich hier niet aan hoeft te houden omdat het voorstel van de Ring een half jaar eerder is ingediend dan het advies van de Commissie Elferink. Dus alles is netjes gedaan volgens de Commissie Schoof.

Gemeente Utrecht geeft opdracht aan een bureau om 2×6 bij 100 km te becijferen. Bij de presentatie van het rapport van Commissie Schoof wordt deze variant op het punt verkeersveiligheid afgeschoten. Er is geen variant met 80 km maximumsnelheid meegenomen.

Minister Schulz is blij met de conclusies van Schoof maar de Tweede kamer wil nog een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) van het 2×7 plan. Of de investering van 1,2 miljard wel rendabel is.