Kamer debatteert over het ARU
Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT)Brief MIRT aan de Tweede Kamer
KRU zoekt regelmatig contact met Kamerleden om in gesprek te blijven over het Alternatief Ring Utrecht. Zie ook de brief hieronder.
Zaterdag 16 november heeft een fantastische manifestatie op een bomvol Domplein duidelijk gemaakt dat de regio Utrecht het Tracébesluit voor de Ring Utrecht niet slikt en een alternatief eist dat Amelisweerd spaart. Op de eerste dag van de zitting van de Raad van State dat de dubbeldoelstelling van dit besluit- verbetering van de bereikbaarheid zonder verslechtering van de leefbaarheid en de natuur – niet kan worden waargemaakt.
Gelukkig is er een alternatief. En wij hopen en verwachten dat u maandag 25 november tijdens de behandeling van het MIRT de veelzijdige meerwaarde van het Alternatief Ring Utrecht (ARU) ter harte zal nemen en het alternatief zal steunen.
Het Alternatief Ring Utrecht (ARU)
Op verzoek van het Rijk hebben provincie en gemeente Utrecht het ARU in nauw overleg met de overige betrokken gemeenten ontwikkeld. In de uitwerking van dit alternatief binnen de bestaande bak in Amelisweerd zijn zij daarbij ondersteund door bureaus als Arcadis en Goudappel Coffeng die gewend zijn soortgelijke infrastructuurprojecten voor het Rijk uit te werken. Zij zijn daarbij uitgegaan van een maximumsnelheid van 80 km/uur wat inherent grote voordelen heeft op het gebied van veiligheid, doorstroming, geluidhinder en luchtkwaliteit. Uitgaan van 80 km/uur op dit deel van de Ring Utrecht biedt de mogelijkheid om 2 x 6 rijstroken (iets versmald) binnen de huidige bak te realiseren. In het ARU is uitvoerig onderbouwd dat de verkeersveiligheid minstens gelijkwaardig is aan de 100 km/uur variant van het Tracébesluit (TB).
Provincie en gemeente publiceerden het ARU op 20 december 2023. Het Alternatief werd in een technische briefing op 27 maart 2024 nader toegelicht aan de Vaste Kamercommissie.
De regio heeft tien maanden lang taal nog teken vernomen van het Rijk. Tot minister Madlener op 23 oktober 2024 een afwijzende reactie publiceerde, onderbouwd met een ‘Bevindingenrapport” gedateerd 18 november 2023. Dit onderliggende stuk lijkt vooral uit te gaan van het principe dat meer asfalt altijd beter is, ook als er verder niets aan alternatieven wordt gedaan. Een visie die door geen enkele serieus te nemen verkeerskundige wordt onderschreven.
Het Alternatief Ring Utrecht is wat betreft weginfrastructuur een miljard euro goedkoper, waardoor een investeringsruimte van een half miljard voor aanvullende OV- en fietsinfrastructuur in de regio voldoende is om de regionale bereikbaarheid beter te garanderen dan in het Tracébesluit. Afzien van verbreding buiten de bak betekent bovendien dat de enorme uitvoeringsrisico’s en overlast die het gevolg zijn van de gekozen schermwandmethode (gedurende anderhalf jaar 5 dagen/week en 24 uur/dag aan beide zijden een minstens 60 meter diepe schermwand in de bodem fresen over een breedte van bijna 2 kilometer waarbij ook de A27 en twee spoorlijnen moeten worden doorsneden) worden vermeden. Daarmee wordt de uitvoeringstijd jaren korter. Ook de proceduretijd zal ongetwijfeld heel veel korter zijn dan de 16 jaar die we nu inmiddels bezig zijn.
Ook het ARU zal stikstofruimte vergen maar deze zal zeker minder zijn dan het TB: lagere maximumsnelheid, meer gebruik van OV+fiets en veel minder depositie in de bouwfase.
Bomen en natuurcompensatie
Het betoog van de minister wordt geheel ongeloofwaardig waar het over bomen en natuurcompensatie gaat. Mede door de schermwandconstructie zal de kapzone veel breder zijn dan de in het TB vermelde 15 meter aan weerszijden. Het ARU spaart alle, minstens 800 bomen in Amelisweerd. De door het Rijk voorgestelde “groene verbinding” vraagt om kap van nog meer bomen om deze verbinding aan weerszijden te laten aansluiten op het bos op maaiveldhoogte (omdat de bak stijgt in de richting van het viaduct over de Kromme Rijn moet er een hoogteverschil worden overbrugd). De gemeente Utrecht heeft inmiddels een voorkeur (die wij ondersteunen) voor meer zuidelijk gelegen kortere overkappingen die niet eindigen bij de kunstgrasvelden van Kampong maar perfect aansluiten op het nieuwe Lunettenpark.
Regionaal draagvlak
In het hoofdlijnenakkoord hebben de partijen die dit kabinet ondersteunen uitgesproken vooral te zoeken naar plannen en projecten die op draagvlak kunnen rekenen. En dat draagvlak in de regio en het serieus nemen van regionale wensen daarbij extra van belang is. Tot dusverre heeft minister Madlener geweigerd elke dialoog aan te gaan, terwijl alle regionale partners eensgezind het ARU ondersteunen.
Het is aan de Tweede Kamer om nu een helder signaal te geven: kies voor het Alternatief Ring Utrecht. Een oplossing die een breed draagvlak in de regio heeft, het geliefde landgoed Amelisweerd spaart, de bereikbaarheid verbetert, veel minder risico’s draagt, veel minder bouwtijd vergt en sec een miljard goedkoper is.
Driekwart van de Nederlanders is tegen verbredingsplan
Een grote meerderheid van de Nederlanders is ook tegen de verbredingsplannen van minister Madlener. Motivaction voerde het onderzoek uit. Lees de resultaten op de website van Natuur & Milieu.
De vergadering duurt maandag 25 november van 10 – 20 uur en het agendapunt over het oordeel van Madlener over het ARU is agendapunt 17 van 20.

Beeld: manifestatie Domplein, Utrecht. Foto: Liesbeth Paardekooper