Het ARU: Tweede Kamer kan de minister terugfluiten

Waarom het ARU duurzamer is en de bereikbaarheid van Utrecht verbetert

 

Het Alternatief Ring Utrecht: Tweede Kamer kan de minister terugfluiten

Bijna een jaar geleden, op 20 december 2023, presenteerden provincie en gemeente Utrecht het ARU (Alternatief Ring Utrecht). Een alternatief binnen de huidige bak in Amelisweerd dat is opgesteld op verzoek van de vorige regeringscoalitie VVD, D66, CDA en CU. In het coalitieakkoord van deze partijen stond dat voor dit alternatief moet worden gekozen als het op het gebied van bereikbaarheid en veiligheid gelijkwaardig zou zijn aan het Tracébesluit. Een onafhankelijk expertpanel van drie bekende hoogleraren heeft het positief gewaardeerd.

Tien maanden lang gaf het ministerie van I&W geen enkele reactie. Geen uitnodiging voor overleg of gesprek, niets. Dan komt er ineens twee weken terug, zonder enige aankondiging vooraf, een reactie van PVV-minister Madlener. Onderbouwd met een ‘bevindingenrapport’ met de datum van 18 december 2023. Opgesteld dus op basis van een concept op een moment dat het ARU nog niet eens was gepresenteerd.

Als je dat rapport leest wordt het snel duidelijk dat het met oogkleppen op is geschreven. Het Tracébesluit (TB) zou beter moeten zijn omdat het meer capaciteit biedt. Terwijl iedere verkeerskundige weet dat alleen maar meer asfalt ernaast leggen de oplossing niet is. Dat je meer bereikt als je ook alternatieven aanbiedt zodat mensen ook andere keuzes kunnen maken. En dat doet het ARU nu juist wel. De verbreding in het ARU is een miljard (!) goedkoper dan het TB, waardoor er geld overblijft voor een verbetering van het fiets- en OV-netwerk. Omdat het ARU uitgaat van een maximum snelheid van 80 km/uur is het minder vervuilend, is er minder lawaai, is de doorstroming beter en is het minstens zo veilig.

Nu is het woord niet alleen aan de Raad van State, maar ook aan de Tweede Kamer. Die kan haar steun voor het ARU uitspreken en daarmee de minister terugfluiten. De brief van de minister wordt op 25 november behandeld bij de bespreking van het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Belangrijk is dat NSC in het verkiezingsprogramma schrijft dat zij een alternatief steunen dat aan verkeerskundige eisen voldoet. Dat BBB vooral voor oplossingen met draagvlak is, en vooral regionaal. Sla de verkiezingsprogramma’s uit 2023 er maar op na. En dat er bovendien een miljard klaarligt om aan veel nuttiger dingen te besteden terwijl je ook nog eens Amelisweerd redt.

Visual Alternatief Ring Utrecht
Share This

Deel dit

Deel dit bericht met je vrienden!