Hoog tijd om gezondheid en leefbaarheid van burgers centraal te stellen

80 km is genoeg
1 mrt, 2022

Hoog tijd om gezondheid en leefbaarheid  van burgers centraal te stellen

80 km op de A27/A12, zoveel beter voor de gezondheid van tienduizenden bewoners, die langs het tracé wonen. Minder geluidsbelasting, minder luchtvervuiling, beter voor het klimaat, minder stikstofuitstoot. Onderhand super irrationeel om alsmaar 100 km te handhaven op de Ringweg Utrecht, om vanuit de auto te blijven denken.

Rond meer steden in Nederland
Op de A10 bij Amsterdam en de A20 bij Rotterdam wordt er 80 km gereden. Nog een mooi voorbeeld is de A7, 12 km, onderlangs bij Groningen.  Rijkswaterstaat is daar nu bezig met werkzaamheden. Op hun website kun  je lezen onder het kopje Verkeersveiligheid: De weg ziet er zo uit, dat je minder snel de neiging krijgt om harder te rijden dan de maximale snelheid van 80 km/uur.

Wat verder vaak gebeurt, is dat er op matrixborden boven de weg aangegeven wordt om langzamer te rijden, bijvoorbeeld 80, 70 of 50 km/u. Dat is om de doorstroming bij drukte tijdens de spits te optimaliseren en natuurlijk als tweede om te waarschuwen voor een file.

Zuilense Ring en Noordelijke Randweg rond Utrecht
De provincie Utrecht onderzoekt op dit moment hoe de maximumsnelheid op de Zuilense Ring/N230 van 100 km per uur verlaagd kan worden naar 80 km. Een voorstel voor snelheidsverlaging koppelt de provincie aan de trajectaanpak Groot Onderhoud die voor deze weg in 2025 staat gepland. Daarnaast wordt op de Zuilense Ring/N230 ook trajectcontrole ingevoerd op de huidige maximumsnelheid van 100 km/u.

Dus wat let Rijkswaterstaat om nu een onderzoek te starten naar een snelheidsverlaging van 100 naar 80 km en een proef te starten met 80 km op het stuk A27/A12 van de Ring Utrecht?

 

1 maart 2022

 

 

80 stikstof ring utrecht
Share This

Deel dit

Deel dit bericht met je vrienden!