
Manifestatie 27 september: kies voor Amelisweerd
Geef je stem aan de natuur! Kies voor Amelisweerd!
Het plan om de A27 naar veertien (14!) rijstroken te verbreden hangt nog altijd als een donkere wolk boven natuurgebied Amelisweerd. Het plan is niet alleen bijzonder schadelijk maar ook overbodig en kent enorme financiële risico’s.
Gemeente en provincie Utrecht hebben een alternatief plan ontworpen, het Alternatief Ring Utrecht (ARU), dat Amelisweerd spaart, investeert in schonere vormen van mobiliteit en véél goedkoper is.
Op 27 september om 13 uur gaan we weer demonstreren op het Domplein, hieronder het programma:
- 13.00 Start podiumprogramma
- 13.05 Brief aan Amelisweerd
- 13.10 Anneke Wensing en Jos Kloppenborg over de stand van zaken rondom de A27 en Amelisweerd
- 13.20 Woody Grooves
- 13.30 Claudia de Breij
- 13.40 ‘De Boom In’ met Your Local Pirates
- 13.45 Start mars door de stad
- 14.30 Terug op Domplein met muziek van Your Local Pirates
- 14.45 Einde
Op 29 oktober kunnen we tijdens de Tweede Kamerverkiezingen onze invloed te laten gelden en politiek Den Haag laten weten dat het ARU een beter plan is dan het verbredingsplan. Hieronder vind je een lijst met de standpunten van partijen die daaraan meedoen.


Standpunten politieke partijen
Om je een handje te helpen bij je keuze in het stemhokje hebben we de standpunten van partijen over het verbreden van de Ring Utrecht bij Amelisweerd op een rij gezet.
PvdA/GroenLinks is tegen de verbreding: ‘Landgoed Amelisweerd behouden we door de A27 bij Utrecht niet te verbreden.’ ‘De natuur verdient onze bescherming. Daarom verankeren we de rechten voor de natuur en dieren juridisch steviger in de wet.’ (programma 2025)
Partij voor de Dieren is tegen de verbreding. ‘Meer asfalt lost files niet op, maar zorgt voor een toename van autogebruik en daarmee voor een verdere stijging van de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof. Daarom komen er geen nieuwe wegen en geen verbreding van bestaande wegen. Dat betekent dat onder andere de verbreding van de A27 bij Amelisweerd niet doorgaat.’ (programma 2025)
D66 is tegen de verbreding. ‘We verdubbelen de A27 bij Amelisweerd niet en investeren in fietspaden, zodat iedereen kan blijven genieten van de natuur.’ (programma 2023). Het nieuwe programma (2025) houdt het meer algemeen: ‘Te lang zijn keuzes op het gebied van mobiliteit hoofdzakelijk gemaakt op basis van economisch rendement. Nieuwe investeringsbeslissingen worden daarom gemotiveerd vanuit brede welvaart. Deze veranderingen vragen om ander beleid en slimme investeringen.’ (programma 2025)
ChristenUnie is tegen de verbreding. ‘Voor de A27 Ring Utrecht (Amelisweerd) wordt het regionale alternatief gevolgd. Het geld dat vrijkomt gebruiken we voor investeringen in spoor en OV.’ (programma 2025)
Volt is tegen de verbreding. ‘Onderhoud van bestaande infrastructuur, aanleg van nieuwe lijnen betalen en stimuleren we uit de heffingen voor autorijden en luchtvaart en door middel van besparing op het wegennet.’ (programma 2025)
SP is tegen de verbreding. ‘We kiezen voor oplossingen die echt werken. Het is aangetoond dat wegen verbreden leidt tot meer verkeer en meer files. Daarom investeren wij in goed openbaar vervoer.’ (programma 2025)
CDA spreekt zich niet expliciet uit, al was de fractie in het laatste commissiedebat kritisch over de verbredingsplannen. ‘We willen een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing – een heffing tijdens de spits in drukke gebieden om bij te dragen aan een betere doorstroming, schonere lucht en een leefbaarder straatbeeld, te beginnen op de drukste verbindingen rondom grote steden. We investeren de opbrengst in verbetering van de infrastructuur.’ (programma 2025)
VVD is tot nu toe voor de verbreding, en wil een ‘investeringsagenda voor nationale groei’ om nieuwe wegen aan te kunnen leggen. (programma 2025)
PVV wil ‘Meer asfalt en wegverbredingen’ en de ‘maximumsnelheid op de snelweg verhogen naar 140 km/u waar dat veilig kan’. (programma 2025)
NSC wil ‘ruimte bieden voor een alternatief voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd, binnen de budgettaire en verkeerskundige randvoorwaarden.’ (programma 2025)
BBB toonde zich tot dusverre vrij kritisch over de verbreding onder meer omdat de partij vindt dat hiermee teveel geld naar ‘de Randstad’ gaat en het geld meer nar ‘de regio’ zou moeten. Het nieuwe verkiezingsprogramma is hierover niet duidelijk maar stelt: ‘infrastructuurprojecten worden niet alleen beoordeeld op kosten en doorlooptijd. Er wordt ook gekeken naar hun bijdrage aan (regionale) economische ontwikkeling, regionale werkgelegenheid en brede welvaart.’ (programma 2025)
JA21 was bij de vorige verkiezingen nog een echte vroem-vroem partij, nu lijkt er toch beweging: ‘De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest én de automobilist is niet de melkkoe van de overheid. Tegelijk begrijpt JA21 dat de fileproblematiek een voorbeeld is van te veel vraag en te weinig aanbod. JA21 stelt ook vast dat er ook grenzen zijn aan het aantal wegen dat gebouwd kan worden of kan worden verbreed.’ (programma 2025)
SGP is tot nu toe voorstander van het Tracébesluit. Het verkiezingsprogramma spreekt zich niet uit maar laat wel zien dat ook de SGP beseft dat niet alles meer kan: ‘Tijdige renovatie van bestaande infra¬structuur gaat vóór op de aanleg van nieuwe infrastructuur, zodat de basis op orde blijft. Voor aanpak van de filedruk is naast wegverbreding ook inzet op spreiding van autogebruik, meer thuiswerken en gebruik van alternatieve vormen van vervoer nodig.’ (programma 2025)
*Wij van de Kerngroep Ring Utrecht, Vrienden van Amelisweerd, Amelisweerd Niet Geasfalteerd en Extinction Rebellion Utrecht strijden samen tegen het kappen van honderden vaak eeuwenoude bomen in Amelisweerd voor de overbodige en geldverslindende verbreding van de A27. Wij willen dat de rijksoverheid van het verbredingsplan afziet en met de regio gaat werken aan een alternatief dat Amelisweerd spaart. Al dat geld (meer dan 2 miljard) kan beter worden besteed. Bijvoorbeeld aan een beter fiets- en openbaarvervoernetwerk. Kies voor een gezonde toekomst. Kies voor de natuur. Kies voor Amelisweerd.
Wat is het Alternatief Ring Utrecht?
Het Alternatief Ring Utrecht (ARU) is een plan van de provincie en gemeente Utrecht. Bovendien wordt het plan omarmd door de regio (Zeist, Bunnik, de Bilt, Nieuwegein en Stichtse Vecht) inwoners en actiegroepen. Het zet in op duurzame mobiliteit en behoud van Amelisweerd, zonder de stad te verstikken met nog meer asfalt. Dit plan omvat onder andere:
- Uitbreiding van openbaar vervoer
- Betere fietsinfrastructuur
- 80 km/uur op de Ring A12/A27 + 2×6 rijstroken binnen de bak tegen filevorming
- Behoud van bos Amelisweerd
Afhaaladressen poster
Wil je meehelpen om aandacht te vragen voor deze manifestatie? Hang dan ook een poster voor je raam! De poster, net als de vorige keer ontworpen door de Utrechtse illustrator Timber Sommerdijk, kun je ophalen op de volgende adressen:
Milieucentrum Utrecht (MCU) | Oudegracht 60 | tijdens openingstijden |
Landgoedwinkel de Veldkeuken | Koningslaan 11a Bunnik | tijdens openingstijden |
Verder zijn er in verschillende wijken en dorpen afhaaladressen bij privépersonen: Lunetten, Voordorp, Rijnsweerd, Wittevrouwen, Rivierenwijk, Oogin Al/Lombok, Zeist, Bunnik, Houten, Driebergen-Rijsenburg, Maarssen. Wil je daar een poster ophalen, stuur dan even een mailtje naar kru@stopverbredingringutrecht.nl om de contactgegevens op te vragen.

