Naar het stembureau: kies voor Amelisweerd!

Gebruik je stem goed: geef je stem aan de natuur!
20 okt, 2025

Naar het stembureau: kies voor Amelisweerd!

Straks sta je in het stemhokje… en dan?

Op woensdag 29 oktober kunnen we weer naar de stembus. Een nieuwe kans om het verbredingsplan definitief van tafel te krijgen.

Om je een handje te helpen bij je keuze in het stemhokje hebben wij* de standpunten van partijen over het verbreden van de Ring Utrecht bij Amelisweerd op een rij gezet.
Heb je nou geen zin om dit allemaal te lezen, bekijk dan bijgaande video, waarin Anneke en Jos tijdens de demonstratie aan de hand van een quiz de standpunten van alle partijen langslopen.

Standpunten politieke partijen

PvdA/GroenLinks is tegen de verbreding: ‘Landgoed Amelisweerd behouden we door de A27 bij Utrecht niet te verbreden.’ ‘De natuur verdient onze bescherming. Daarom verankeren we de rechten voor de natuur en dieren juridisch steviger in de wet.’ (programma 2025)

Partij voor de Dieren is tegen de verbreding. ‘Meer asfalt lost files niet op, maar zorgt voor een toename van autogebruik en daarmee voor een verdere stijging van de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof. Daarom komen er geen nieuwe wegen en geen verbreding van bestaande wegen. Dat betekent dat onder andere de verbreding van de A27 bij Amelisweerd niet doorgaat.’ (programma 2025)

D66 is tegen de verbreding. ‘We verdubbelen de A27 bij Amelisweerd niet en investeren in fietspaden, zodat iedereen kan blijven genieten van de natuur.’ (programma 2023). Het nieuwe programma (2025) houdt het meer algemeen: ‘Te lang zijn keuzes op het gebied van mobiliteit hoofdzakelijk gemaakt op basis van economisch rendement. Nieuwe investeringsbeslissingen worden daarom gemotiveerd vanuit brede welvaart. Deze veranderingen vragen om ander beleid en slimme investeringen.’ (programma 2025)

ChristenUnie is tegen de verbreding. ‘Voor de A27 Ring Utrecht (Amelisweerd) wordt het regionale alternatief gevolgd. Het geld dat vrijkomt gebruiken we voor investeringen in spoor en OV.’  (programma 2025)

Volt is tegen de verbreding. ‘Onderhoud van bestaande infrastructuur, aanleg van nieuwe lijnen betalen en stimuleren we uit de heffingen voor autorijden en luchtvaart en door middel van besparing op het wegennet.’ (programma 2025)

SP is tegen de verbreding. ‘We kiezen voor oplossingen die echt werken. Het is aangetoond dat wegen verbreden leidt tot meer verkeer en meer files. Daarom investeren wij in goed openbaar vervoer.’ (programma 2025)

CDA spreekt zich niet expliciet uit, al was de fractie in het laatste commissiedebat kritisch over de verbredingsplannen. ‘We willen een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing – een heffing tijdens de spits in drukke gebieden om bij te dragen aan een betere doorstroming, schonere lucht en een leefbaarder straatbeeld, te beginnen op de drukste verbindingen rondom grote steden. We investeren de opbrengst in verbetering van de infrastructuur.’  (programma 2025)

VVD is tot nu toe voor de verbreding, en wil een ‘investeringsagenda voor nationale groei’ om nieuwe wegen aan te kunnen leggen. (programma 2025)

PVV wil ‘Meer asfalt en wegverbredingen’ en de ‘maximumsnelheid op de snelweg verhogen naar 140 km/u waar dat veilig kan’. (programma 2025)

NSC wil ‘ruimte bieden voor een alternatief voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd, binnen de budgettaire en verkeerskundige randvoorwaarden.’ (programma 2025)

BBB  toonde zich tot dusverre vrij kritisch over de verbreding onder meer omdat de partij vindt dat hiermee teveel geld naar ‘de Randstad’ gaat en het geld meer nar ‘de regio’ zou moeten. Het nieuwe verkiezingsprogramma is hierover niet duidelijk maar stelt: ‘infrastructuurprojecten worden niet alleen beoordeeld op kosten en doorlooptijd. Er wordt ook gekeken naar hun bijdrage aan (regionale) economische ontwikkeling, regionale werkgelegenheid en brede welvaart.’ (programma 2025)

JA21 was bij de vorige verkiezingen nog een echte vroem-vroem partij, nu lijkt er toch beweging: ‘De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest én de automobilist is niet de melkkoe van de overheid. Tegelijk begrijpt JA21 dat de fileproblematiek een voorbeeld is van te veel vraag en te weinig aanbod. JA21 stelt ook vast dat er ook grenzen zijn aan het aantal wegen dat gebouwd kan worden of kan worden verbreed.’ (programma 2025)

SGP is tot nu toe voorstander van het Tracébesluit. Het verkiezingsprogramma spreekt zich niet uit maar laat wel zien dat ook de SGP beseft dat niet alles meer kan: ‘Tijdige renovatie van bestaande infra¬structuur gaat vóór op de aanleg van nieuwe infrastructuur, zodat de basis op orde blijft. Voor aanpak van de filedruk is naast wegverbreding ook inzet op spreiding van autogebruik, meer thuiswerken en gebruik van alternatieve vormen van vervoer nodig.’ (programma 2025)

*Wij van de Kerngroep Ring Utrecht, Vrienden van Amelisweerd, Amelisweerd Niet Geasfalteerd en Extinction Rebellion Utrecht strijden samen tegen het kappen van honderden vaak eeuwenoude bomen in Amelisweerd voor de overbodige en geldverslindende verbreding van de A27. Wij willen dat de rijksoverheid van het verbredingsplan afziet en met de regio gaat werken aan een alternatief dat Amelisweerd spaart. Al dat geld (meer dan 2 miljard) kan beter worden besteed. Bijvoorbeeld aan een beter fiets- en openbaarvervoernetwerk. Kies voor een gezonde toekomst.  Kies voor de natuur. Kies voor Amelisweerd.

 

 

KiesAmelisweerd_Poster_Stem_op_29_oktober
KiesAmelisweerd_Poster_Stem_op_29_oktober

Video demonstratie: de verkiezingsquiz.

Share This

Deel dit

Deel dit bericht met je vrienden!