Wat kunnen we verwachten van de Raad van State?
Voorbereiding op de zitting in novemberWat kunnen we verwachten van de Raad van State?
De Kerngroep Ring Utrecht blijft doorgaan met verzet tegen de verbreding van de Ring Utrecht door Amelisweerd. Zoals je van ons gewend bent, zoeken wij de dialoog met Kamerleden en ondersteunen wij daarin het Alternatief Ring Utrecht (ARU). Eind 2023 heeft de regio het ARU aangeboden aan de minister. Inmiddels (eind oktober 2024) heeft de minister deze duurzamere oplossing verworpen. Daarnaast bewandelen wij ook de juridische weg.
Die juridische weg bereikt op 19, 20 en 21 november een hoogtepunt, want dan houdt de Raad van State zitting over het Tracébesluit van de minister, waarin tot die verbreding is besloten. De KRU heeft een aantal beroepsgronden ingediend.
Allereerst vechten we de procedure aan. Het besluit is gebaseerd op de ontwikkelingen zoals die in 2014 werden voorzien. Die zijn intussen volledig achterhaald. Het autoverkeer groeit veel minder snel dan destijds werd voorzien. Ook vinden wij het onacceptabel dat de minister al 10 jaar alle mogelijkheden tot inspraak heeft afgesloten. Ontwikkelingen met een zo grote milieu-impact moeten door iedere burger beoordeeld kunnen worden. Dit speelt vooral omdat de voorgestelde bouwmethode, die mogelijk grote effecten zoals jarenlang geluidsoverlast op de omgeving heeft, nooit is voorgelegd voor inspraak.
Uiteraard gaan onze juristen ook op de milieu-impact zelf in. Dat gaat vooral over stikstof, lawaai en aanslag op Amelisweerd. Belangrijk is natuurlijk ook dat er een onderbouwd alternatief is dat Amelisweerd niet schaadt: het ARU.
Natuurlijk vinden wij dat de Raad van State genoeg redenen heeft om op basis van onze argumenten, of die van andere bezwaarmakers, het hele Tracébesluit te vernietigen. Het kan ook zijn dat het Rijk een kans krijgt de tekortkomingen, die de Raad van State heeft gevonden, te corrigeren. Dat heet de bestuurlijke lus. Meestal staat daar 6 maanden voor. Tegen die mogelijke correcties kunnen wij ook weer in beroep gaan.
Het is dus aan de politiek – kabinet en Tweede Kamer- om het hele plan definitief van tafel vegen. Daarom gaan we ook zeker door met het bereiken van de politiek, wat de uitkomst van de rechtszitting ook is. Maandag 25 november behandelt de Vaste Kamercommissie Infrastructuur & Mobiliteit alle verkeersplannen, waaronder de Ring Utrecht, in het overleg over het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport).
Lees meer over de agenda van de zittingsdagen bij de Raad van State.

Foto: Raad van State/Tineke Dijkstra