Reactie KRU op ‘nieuw’ Tracébesluit

Tijd voor een politieke doorbraak
17 nov, 2025

Reactie KRU op ‘nieuw’ Tracébesluit

Op 11 november 2025 heeft Minister Tieman een nieuw Tracébesluit gepubliceerd. Daarmee heeft hij net op tijd de deadline voor zijn ‘huiswerk’ gehaald.
De Raad van State had hem namelijk in april een half jaar de tijd gegeven om onder andere de stikstofparagraaf beter te onderbouwen. De minister moest aantonen dat door toename van het autoverkeer op de verbrede A27 de natuur op de Veluwe en het Binnenveld (een natuurgebied tussen Rhenen en Wageningen) niet zal verslechteren.

Waarom de Veluwe en het Binnenveld?

De Veluwe en het Binnenveld zijn Natura2000-gebieden en worden beschermd door de Europese Habitatrichtlijn. Volgens deze richtlijn moet het Rijk de ecologisch kwaliteit van de natuur in deze gebieden garanderen. De nu al zorgwekkende kwaliteit dreigt verder te worden aangetast doordat de verbreding van de A27 tot meer stikstofneerslag in ook die gebieden tot gevolg heeft. Rijkswaterstaat heeft acht boerderijen in Gelderland en Utrecht opgekocht om de ‘stikstofruimte’ die ontstaat door die bedrijven te beëindigen en zo te benutten voor de verbreding van de Ring Utrecht. Zie ook de eerdere uitleg bij de Vrienden van Amelisweerd.

Inhoud huiswerk

Het betoog van de minister kent niet veel nieuws en is vooral een poging tot nadere onderbouwing van wat al eerder is betoogd. Uiteraard zullen de Kerngroep Ring Utrecht, de Vrienden van Amelisweerd en de Vereniging Leefmilieu op deze poging tot reparatie van het Tracébesluit reageren en in beroep gaan. De Raad van State zal ergens in 2026 een definitief oordeel vellen.

Tijd voor een politieke doorbraak

Wij vinden dat het onderhand tijd wordt dat politiek Den Haag zijn verantwoordelijkheid neemt. Provincie en gemeente Utrecht hebben twee jaar geleden, op verzoek van het Rijk een alternatief gepubliceerd. Naast andere partijen rekenen wij op steun van D66 en CDA voor dit alternatief.

Wij doen een beroep op de Tweede Kamer en de formerende partijen om te kiezen voor een alternatief dat Amelisweerd spaart, mede door een maximumsnelheid van 80 km/uur en geld voor fiets +OV voor een betere verkeersafwikkeling. Dit voorstel is ook nog eens een miljard (!) goedkoper.

Den Haag, 07-06-2023, Raad van State, Kneuterdijk Den Haag. Zittingszaal met een zitting van rechters Raad van State, er wordt een zaak behanded

Beeld: Raad van State/Tineke Dijkstra

Share This

Deel dit

Deel dit bericht met je vrienden!